Friday, April 29, 2011

Cara-cara Mendapatkan Kepercayaan

Memang susah nak mendapatkan kepercayaan seseorang tu kan? Entri ni aku nak share bagaimana nak mendapatkan kepercayaan seseorang tu. Tidak kiralah dengan siapa ya.. tapi kalau dah dapat kepercayaan seseorang tu janganlah ambil kesempatan atau mensia-siakannya.. o.0

1. Sentiasa jujur dan tulus
>> sentiasalah bercakap benar kepada seseorang. Bukan ja kepada pasangan, tetapi kepada kawan, keluarga, klien.. kebiasaannya kalau seseorang tu mempunyai maksud yang tersembunyi pada percakapannya, kita boleh memahami bahasa tubuh orang tu tau.. err, mungkin lah..ni kena pandai tengok dan agak sendiri. Tanya ja terus kalau korang berani..hehe

2. Mengambil hati
>> jangan pandai bercakap ja. Buktikan percakapan anda melalui tindakan anda. Misalnya jika anda menyatakan anda sayang kepada pasangan anda, buktikannlah dengan perbuatan anda sekali. Maksudku, contohnya la kamu menjanjikan sesuatu dengan pasangan anda, jadi segeralah tunaikannya. Tapi biasanya kalau suprise lagi romantik kan3x?? muehehehehe

3. Memberikan sepenuh perhatian
>> jika hendak meyakinkan seseorang tu, fokus apa yang hendak diucapkan. Kalau anda seorang majikan dan sedang berusaha meyakinkan klien, bersikaplah secara profesional. Jangan mencampur adukkan urusan peribadi dengan kerja.

4. Sentiasa menghormati orang lain
>> kalau nak dihormati perkara pertama yang perlu dibuat kenalah menghormati orang dulu. Janganlah memandang rendah pada orang lain. Manusia mana yang tak nak dihormati?? Elakkanlah bercakap / mengumpat dibelakang ya.X_____X

5. Bertanggungjawab
>> belajarlah untuk bertanggungjawab. ni bukti untuk orang mempercayai anda. Tengoklah para pemimpin, mana ada pemimpin yang tidak bertanggungjawab tetapi dipercayai orang ^.^"

6. Berpegang pada janji
>> jika sudah berjanji berusahalah untuk menunaikannya. Jangan tahu nak menabur janji kosong ja. Bercakap bukan main berkobar-kobar tapi hampeh~

7. Berpendirian teguh dan konsisten
>> tetapkanlah pendirian anda. Siapa yang tak suka orang yang berpendirian..hee~ Orang akan menilai anda dari semasa ke semasa, walaupun tanpa diarah .betul tak?



cukuplah 7 kot, my febret number..hehehe





nota coklet : i dont need a man does didnt trust me..hohohoho


6 insan doakan kebahagiaanku:

aizamia3 said...

yang penting komunikasi 2 hala.. ;)

sweet stalker said...

nice entry..mmemang susah nak dapatkan keprecayaan org kan..huu

nub said...

dan jangan suka sangat pukoi orang,

haha

syuwai said...

@aizamia

betul3x ^^

syuwai said...

@sweet

betul tu, kalau dpt jgn sia2x kan pula X_____X

syuwai said...

@nub

uiks, bagi advise untuk diri sendiri ka tu??

XD

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat