Sunday, April 24, 2011

Bicara Tentang JODOH

http://elhamka.files.wordpress.com/2010/06/green-wedding-ring-lg.jpg


Allah ta’ala sudah berfirman bahawa ketika kita berusia 6 bulan di dalam rahim ibu, kita sudah ditetapkan kepada kita 3 perkara yakni persoalan ajal maut,rezeki dan akhir sekali jodoh.Jodoh juga adalah agenda pelengkap untuk kesejahteraan dan tuntutan fitrah manusia normal yang dicipta oleh Allah. Semua manusia yang normal perlukan teman hidup sebagai pelengkap diri masing-masing. Sedangkan binatang pun nak pasangan hidup, apatah lagi kita sebagai manusia kan3x??

Rasulullah SAW menggariskan 4 perkara utama yang perlu pada pemilihan pasangan hidup iaitu rupanya,hartanya,keturunanya dan agamanya.Dan pilihlah kerana agamanya kerana dengan sendirinya kewanitaanya, kekayaanya, kebijaksanaanya akan turut terserlah. Jadi jangan menyalahkan takdir kononnya pilihan / jodoh anda bukan seperti yang anda mahukan.Yakinlah, pastinya ketapan Allah adalah yang terbaik.

cara yang paling baik dan berkat ialah berdoa dengan konsisten dan setulus hati agar dikurniakan pasangan yang akan membahagiakan kita dunia dan akhirat,dengan itu serahkanlah sepenuh keyakinan pada qada dan qadar Allah Ta’ala. Janganlah terlalu terikut-ikut dengan persekitaran umum sekarang yang banyak terpengaruh dengan cara dan etika bangsa barat yang hanya mementingkan kepuasan dan keselesaan nafsu yang tiada noktah.

cam lain pula kalau jadi skema ni ya..miahahaha kesimpulannya, jodoh ada di mana-mana. Yang penting berusaha dan bertawakal.. dapat ilham nak taip-taip entri ni lepas baca cecita mamat ni..ngeeh~



[sila klik dengan sopan]
^_____^ 





nota coklet : Hidup adalah kegelapan jika tanpa hasrat dan keinginan. Dan semua hasrat -keinginan adalah buta, jika tidak disertai pengetahuan . Dan pengetahuan adalah hampa jika tidak diikuti pelajaran. Dan setiap pelajaran akan sia-sia jika tidak disertai cinta.




 

6 insan doakan kebahagiaanku:

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

hehe... best ayatnya...
OE terfikir sejenak bila baca...
(n_n)

Anis anak wong said...

cik coklat...
i da lame follow you..
tp malas nk kepoh2 neyh..hehe..
sudi2 jenguk laa blog i..even xfolow pown xpe..asalkn view..hehe..thnks taw...

*jodoh . mati d tgn tuhan *

sekamar rindu said...

salam...

terima sape saja yg ditakdirkan..

syuwai said...

@Orkid

terfikir bnyak2x dan lama2x pun x pa..hehe

syuwai said...

@Anis

maaf la tak perasan..ngeeh~

terlepas pandang la tu,

jgn sedih2x tau.. dah pi bl0g, drop cmnnt + fllw sekali ^___^

syuwai said...

@sekamar rindu

yup3x ^__^

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat