Friday, December 10, 2010

Khasiat Asam Jawa

hari ni syuwai nak kongsikan inf0 menarik ni la.. selamat membaca yew..

Asam jawa…nama yang mcm kurang popular je kan? tapii dia punya khasiat cukup banyak…walaupun nama dan rupa kurang menyerlah tp diperlukan oleh semua orang terutama untuk masakan..tak ada asam jawa tak menjadi masak asam pedas….

Sebenarnya bukannya boleh guna untuk masakan je tapii

1. buah asam jawa boleh dimakan begitu jee…sedap tau kalau yang belum betul2 masak, warna putih kekuningan tu…

2. asam jawa juga boleh bertidank sebagai ubat tradisional untuk ubat sakit tekak atau batuk..yang selalunya kita akan minum air dia kan? dpt hilangkan perit tekak dan memerdukan suara dan air asam jawa boleh menurunkan suhu badan.

3.Kalu di India – kulit pokok asam jawa dikunyah dgn daun sirih , selalu diamalkan oleh wanita mengandung utuk kesihatan badan.

4. Kayu terasnya boleh dijadikan sebagai bahan pelawas buang air besar dan air kecil, ubat penyakit hati dan penawar kurang selera. Kulit buah dan kulit kayu asam jawab boleh dijadikan ubat cirit birit.Kulit kayu jugak boleh dijadikan losyen sbg mengubati penyakit kulit seperti bisul,bengkak dan gatal akibat gigitan serangga.

Untuk redakan demam panas, bancuhkan asam jawa bersama air sejuk, rendam tuala muka dlm air tersebut dan perah sedikt sebelum dilekapkan pada dahi.

Untuk redakan batuk, campurkan ramuan asam jawa dengan sedikit gula batu dan embunkan semalaman sebelum diminum keesokan pagi.

Untuk pesakit asma, air rebusan kulit batang asam jawa yan pahit digunakan untuk mengurangkan penyakit asma.

Kita hanya mencuba, kemujarabannya terletak pada Yang Bekuasa, yang penting tak salah mencuba kalau bukan satu kemudaratan.

2 insan doakan kebahagiaanku:

hans said...

xlalu nak makan macam tu jer

P/S : Blog Gua Kena Tegur Oleh Blogger! Gua Cuak!

syuwai skr said...

@ hans

bkn hans jak,syuwai p0wn sama..ahaks !

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat