Wednesday, October 13, 2010

mEnaNgis pUn 0Key

tYm kita menghadapi plbagai msalah yg mmbuatkan kapla kita runsing dan pening, adalh wajar jika kita mmrlukan sse0rng utk brk0ngsi msalah. Tak kiralah msalah cinta ke, masalah keluarga ke.. @ msalah di pjabat, berk0ngsilah dgn 0rg lain. sekurang2xnya, ringan sikit beban yG ditanggung tu. s0metimes dgn brk0ngsi msalah ni, ia b0leh mmbrikan idea untk selesaikan msalah. Hmm.. bagus, kan ?

Tp..ada pula ssetnghnya yg agak kek0k nak becerita. Dah jumpa orng yG nak bek0ngsi msalah tp bmasalah pula nak crita. Last2x yG muncul air mata la pula.. terutamanya permpuanlah..err.. O.0  Yg lelaki mach0 ni jarang menangs. Betul ke ??

It's 0key... sebenarnya menangs pun slah satu cara untk kurangkan beban msalah. Menurut pengkaji psikologi, air mata yg keluar sebenarnya akn mmbuatkan seseorng merasa lebih baik krn ia berfungsi mengurangkan ketegangan saraf dlm tubuh, yg mna penyebabnya adalah stress dan terlalu berfikir.

untuk pengetahuan y0u all, dr sudut sains, air mata ni terbahagi kpd 2. pertama tu air mata iritasi iaitu air mata yg kluar disebabkan benda asing di dlm mata. yG kedua pula, air mata emosional. iaitu air mata yg kluar krn d0r0ngan emosi @ perasaan. ok2 yg kita bicarakan ni air mata emosional.. sja jer nak k0ngsikan psl air2x mata tu..hehehe

okey, berbalik kpd pers0alan kita td, jika stress stress ditafsirkan sbagai racun, maka jika tidak dikeluarkan dr tubuh anda, ia akn menurunkan sistem kekebalan tubuh dan pr0ses biol0gi lainnya. Proses pengeluaran racun dr dlm tubuh ni biasanya ketika kita berpeluh dan menangis. Jadi selain melegakan prasaan, menangis tu pun sihat. Hmm... anda boleh pilih 2 cara smada nak bersukan ataupun menangis.

Alasan lain kenapa orng berasa lebih baik menangis semasa emosional adalah krn air mata yg keluar mengandungi lebih bnyk pr0tien termasuk hormon yg disebabkan stres. Jd, bila anda menangis, air mata yg kluar akn merangsang pengeluaran hormon endorphin. sehingga muncul rsa lebih bhagia dlm dri kita. Itulah ajaibnya menangis !

Menyedari fungsi air mata, tak heranlah para ahli psikol0gi akn mencadangkan anda supaya menangis sbagai langkah awal melegakan stres.

s0, if memang anda berasa tidak sanggup menahannya, menangislah..... sdikit sebanyak ia akn melegakan anda !

4 insan doakan kebahagiaanku:

ienjoy said...

kaka x ble nangis...klu nangis sakit pala ni.. :(

syuwai skr said...

beklah..jan menangis, p kaka bersenam sma c bulat..ngehehe ;x

LoVe wHiTe RoSe said...

btl 2...kdg2 bla menangis blh wat kta tng...2 slh satu cra utk ku hlgkn stres...hehe...>"<

syuwai skr said...

hurm.. 2la^^

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat