Wednesday, June 22, 2011

Nasihat itu Baik


Nasihat menasihati tu satu perkara yang baik tapi mesti kena pada caranya. Bukan semua orang boleh menerima nasihat atau teguran tapi ada yang mampu menerima dengan hati terbuka. Ya lah, darah manusia ni sama merah tapi hati lain-lain. Takkan semua manusia sama, kalau semua sama, jadi hitam putihlah dunia ni. Tak ceria. Right peeps?! hehehe

Kalau nak menasihati orang tu kena tengok persekitaran, sesuai ka untuk cerita benda-benda yang nak dibincangkan tu. Tengok mood, guna nada yang sesuai, jangan terus memaksa atau mendesak, dengar luahan hati atau masalah si kawan/anak/keluarga tu.







nota coklet: manusia mana yang nak kena nasihat tapi kena marah-marah atau kena belasah. Binatang pun lari.



2 insan doakan kebahagiaanku:

Hans said...

yups
betul2
nasihat ni kena lembut2 dulu
tgok keadaan juga
kadang2 ada yg bila orang nasihat,si yang kena nasihat tu lagi teruk sebab cara orang nasihat tu tak kena
kan?

Wordless Wednesday #3

syuwai said...

@ Hans

betul tu.. biasalah nobody perfect kan??

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat