Wednesday, March 7, 2012

Roda Impian ... untuk Saya & Anda


Antara punca dirimu sentiasa bergelumang dengan dosa kerana sentiasa MELIHAT kesalahan dan dosa orang lain tanpa meneliti dan mengubah dosa diri sendiri. Dan kerana terlalu mengejar kesempurnaan di mata manusia lain kadangkala tidak menghiraukan hati manusia lain. Ingatlah kehidupan ini umpama roda, tidak semestinya kita sentiasa di atas atau di bawah. Kehidupan akan berputar mengikut keadaan bumi yang turut berputar pada paksinya.

Bumi ini umpama sebuah pentas yang luas dan manusialah yang menjadi para pelakonnya. Setiap yang dilalui ada pengalaman dan pembelajaran tersendiri, maka hargailah apa yang telah kamu lalui. Kita bukanlah makhluk yg maha mengetahui dan sempurna sebab itulah kita sentiasa perlu memperbaiki diri, memperbetul kesilapan. 

Bertanyalah jika tidak mahu tersesat jalan. Janganlah membawa cerita yang kebenaran cerita tersebut tidak diketahui kesahihannya. Dan janganlah kamu menjadi manusia yang mempunyai lidah bercabang kerana sifat tersebut hanya terdapat pada binatang yang tidak dikurniakan akal fikiran. Jadilah manusia yang mempunyai pendirian teguh, bukan umpama lalang yang hanya sentiasa mengikut arah angin itu bertiup. Jadilah seperti padi yang semakin berisi semakin tunduk dan kukuhkan pendirian seperti teratai di atas air.

Setiap perbuatan pasti ada balasannya mahupun baik ataupun sebaliknya dan hanya masa dan takdir dari-Nya yang menentukan samada balasan itu cepat atau lambat. Tidak kena pada kita namun keturunan-keturunan kita masih ada. 

sekian, Wallahualam~






nota coklet: tiba-tiba teringat pesanan my mum; jika kamu meluahkan masalahmu pada temanmu namun jiwamu masih / makin resah, maka jauhilah dia... *errmmm..ngantuk~ bilalah line celcom betul2x sembuh nii..grrrrrrrrrr

0 insan doakan kebahagiaanku:

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat