Monday, March 12, 2012

Akulah sasterawan itu!

Assalamualaikum dan selamat hari Isnin.. ;)


Tajuk tak boleh blah..wakakaka  aku bukanlah seorang sasterawan dan aku bukanlah penulis buku di atas..hehe cuma pernah terlintas di sudut benakku ingin menjadi seorang karyawan, sasterawan..hekhekhek ;p

Bidang seni-seni ni memang aku minat tapi bahagian mengarya macam buat puisi, cerpen, camtu lah..hehe masa sekolah dulu memang mau masuk aliran sastera tapi masa sekolah menengah termasuk la pulak aliran sains.. pastu masa form 6 masuk course economics XD

Terimakasih pada guru bahasa Melayu yang banyak memberi tunjuk ajar dalam bidang penulisan dan puisi disepanjang waktu pembelajaran ku sebagai seorang budak sekolah. Masa sekolah rendah tu cikgu b.Melayu suruh aku join pertandingan sajak, jadi aku follow ja.. dia ajar cara bersajak, jadi start dari situ aku jatuh cinta dengan puisi-puisi terutamanya sajak..

Masa darjah 6 aku mula mencipta sajak sendiri dan menghatar nukilan aku tu pi RTM.. dapatlah rm50 @ rm100.. tidak ingat tapi yang aku pasti 1 puisi akan diberi rm50 dan bukan senang-senang nak dapat duit tu tau kena tunggu paling kurang dalam 3bulan tidak silap sebab dorang mau cek samada itu karya asli :original atau ciplak terlebih dahulu.dan seingatku hanya menghantar 2 @ 1 puisi. Bermulanya Form 1 aku cipta puisi bagi menggantikan dairi. Dairi ni senang orang baca tapi kalau buat puisi, susahlah sikit nak faham, ye dak? ;p

waktu persekolahan tu pernah juga aku ikut pertandingan cerpen dan dapat tempat pertama.. masa tu nak dekat exam, hasilnya fail 1 subjek..kehkehkeh tapi subjek tu tidak penting sangat pun. subjek Nahu if Im not mistaken..hoho *sukasuki ja cakap x penting..kehkehkeh Nahu ni ilmu linguistik, belajar dalam bahasa Arab.

Pernah juga join Malaysia Book of Record yang baca puisi panjang tu, none stop yang disertai oleh para pelajar dai pelbagai sekolah.. syarahan aku minat gak, tapi aku ikut contest kalau disuruh sahaja.. mau harapkan volunteer?? jangan harap la..hahaha paling aku kurang gemar syair dan pidato. Mungkin sebab hasil dari paksaan mengebabkan aku jadi trauma dengannya.. I hate being force!






nota coklet: sekarang aku jadi sasterawati juga tapi dalam belog seja..hehehehe

0 insan doakan kebahagiaanku:

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat