Saturday, October 29, 2011

Bohong itu dibolehkan jika ...

Assalamualaikum semua~

semoga ceria-ceria sahaja di hujung-hujung minggu ni ea.. hee =)


Apakah maksud bohong ??

Bohong adalah lawan kata dari jujur (mengungkapkan kebenaran apa adanya tanpa ditutup-tutupi). Bohong bererti sebuah ungkapan untuk melebih-lebihkan, menambah-nambah atau mengurang-ngurangi sebuah peristiwa yang sebenarnya terjadi. Berbohong merupakan salah satu perbuatan yang dilarang agama (Islam) dan bagi yang melakukannya akan berdosa.


Namun, ada tiga keadaan yang dibolehkan anda berbohong;

Pertamanya, jika anda berada dalam peperangan yakni dalam mempertahankan akidah.. Misalnya, dalam peperangan tu anda berbohong dengan mangatakan anda adalah pelancong, maka dibolehkan sebab Rasulullah sendiri berkata bahawa peperangan itu penuh dengan tipu muslihat. Siapa yang ambil subjek sejarah menti tahu pasal hal ni. Cuba kamu cek apa definisi peperangan dalam sejarah..hehe

Keduanya, untuk menjaga hati isteri. Misalnya, si isteri masak untuk suaminya dan masakan tersebut tidak sedap tapi si suani berkata makanan dimasaknya sedap kerana ingin menjaga hati isterinya..hehe

Ketiga, berbohong untuk mendamaikan dua pihak yang sedang bergaduh. Terdapat hadits-hadits shahih tentang bolehnya berbohong pada keadaan tertentu;

1. Hadits Ummu Kultsum:

عن أم كلثوم بنت عقبة أخبرته : أنها سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : ليس الكذاب الذي يصلح بين الناس فينمي خيرا أو يقول خيرا

Ertinya:

Dari Ummu Kultsum binti Uqbah mengabarkan bahwa dia mendengar Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Bukanlah pendusta orang yang mendamaikan antara manusia (yang bertikai) kemudian dia melebih-lebihkan kebaikan atau berkata baik”. [Muttafaqun 'Alaih]

Di dalam riwayat Al Imam Muslim ada tambahan:

ولم أسمع يرخص في شيء مما يقول الناس كذب إلا في ثلاث الحرب والإصلاح بين الناس وحديث الرجل امرأته وحديث المرأة زوجها

Ertinya:

“Dan aku (Ummu Kultsum) tidak mendengar bahwa beliau memberikan rukhsah (keringanan) dari dusta yang dikatakan oleh manusia kecuali dalam perang, mendamaikan antara manusia, pembicaraan seorang suami pada istrinya dan pembicaraan istri pada suaminya“.

2. Hadits Asma’ binti Yazid

عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ يَزِيدَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « لاَ يَحِلُّ الْكَذِبُ إِلاَّ فِى ثَلاَثٍ يُحَدِّثُ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ لِيُرْضِيَهَا وَالْكَذِبُ فِى الْحَرْبِ وَالْكَذِبُ لِيُصْلِحَ بَيْنَ النَّاسِ ». وَقَالَ مَحْمُودٌ فِى حَدِيثِهِ « لاَ يَصْلُحُ الْكَذِبُ إِلاَّ فِى ثَلاَثٍ ». قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ لاَ نَعْرِفُهُ مِنْ حَدِيثِ أَسْمَاءَ إِلاَّ مِنْ حَدِيثِ ابْنِ خُثَيْمٍ.

Ertinya:

Dari Asma’ binti Yazid dia berkata: Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Bohong itu tidak halal kecuali dalam tiga hal (yaitu) suami pada istrinya agar mendapat ridho istrinya, bohong dalam perang, dan bohong untuk mendamaikan diantara manusia”.


sampai sini sahaja.. adios peeps! ^____^


nota coklat; macam mengumpat @ mengata pun dibolehkan jika berada dalam keadaan tertentu kan..hehehe

6 insan doakan kebahagiaanku:

PeJuAnG CinTa said...

bohong kat isteri tu mmg patot.. kalau nk jage hati... biase la.. laki mesti la pndai ngayat an.. hehehe

Faaein Talip Roy said...

bohong sunat ada tak? hehehe.. itulah kadang2 terpaksa berbohong.. sebab tak nak ada pihak yang berantakan...

nelly said...

bohong ?
tipu sunat maaa ~

Penggemar Coklat said...

@ PeJuAnG CinTa

ayat bini boleh tapi jgn ayat perempuan lain...hehe :nonono

Penggemar Coklat said...

@ Faaein Talip Roy

bohong sunat?? ahaks!

a'ah.. tu la pasal =)

Penggemar Coklat said...

@ nelly

=)

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat