Monday, July 11, 2011

Lebih baik bertanya dari tersesat

Assalamualaikum~

'Malu Bertanya Sesat Jalan'



yup.. aku setuju dengan peribahasa dekat atas tu.. tapi kalau tersalah bertanya juga akan memakan diri sendiri. Jangan menyesali apa yang terjadi sebab apa yang terjadi tu berpunca dari diri sendiri juga, ambillah ia sebagai pengajaran. Apakan daya kalau nasi sudah menjadi bubur. cuma lepas ni kena beringat sebelum bercakap.

Lebih baik bertanya dari buat andaian sendiri sebab benda tu boleh menimbulkan fitnah. Kadang kala kita cakap lain tapi ada pemahaman sesetengah orang lain, lebih teruk jika cerita tu ditokok tambah. Kesimpulannya, lebih baik direct bertanya dari tersesat.



Tegurlah aku jika aku mulai salah,
Tegurlah aku jika aku bersalah,
Maafkan aku jika bersalah,
dan
Maaf jika insan kerdil ini pernah menyakitimu ...







nota coklet: semakin hari waktu sentiasa mematangkan ku



16 insan doakan kebahagiaanku:

ChipCoklat said...

btul ape yg dikatakan tu..malu bertanya sesat jln.. mmg kita ni kene bertanya.. kalo tak mane org nak bg jawapan..tp kalo dah tersalah tanya tu.. mintak maaf la cepat2..

KizZ said...

Erm...maknyanya kat sini,pepatah tu tak leh diguna pakai la ea...hihi gurau jep..

Takpe,biasala tu,anyone commit mistakes..bebaik-baik semula okay..

Sharinginfoz said...

memang betul, kalau tak tahu buatlah cara tak tahu..

Qaseh dalia adelia said...

tajin bertanya dapt ilmu

ir yien 9897 said...

tersesat malu bertanya...

tanya sama pokok..ap sebab goyang..hehehehe

..hizamirahim.. said...

dan kita kena berani utk bertanya.

:)

...Minah BluR... said...

huhu dulu MB ni pemalu sanga2 nak tanye tpi skrg sedar yg malu cmtu tak berguna lepas pada tu trus terlebih tanye haha

nabilah_2908 said...

yupp..betul tu...jgn jadi bodoh sombong... :)

Penggemar Coklat said...

@Chipcoklat

yup =)

Penggemar Coklat said...

@ KizZ

yup.. nobody perfect! ^^

Penggemar Coklat said...

@ Sharinginfoz

kalau buat2x tahu sendiri lah tanggung akibatnya kelak, kan3x??

hohohoh

Penggemar Coklat said...

@ Qaseh dalia adelia

tajin ye.. Qaseh tajin, saya rajin..

muehehehe ;p

Penggemar Coklat said...

@ ir yien 9897

mesti jawab pokok, angin yg goncang..

hehe ^^

Penggemar Coklat said...

@ ..hizamirahim..

betul3x.. =)

Penggemar Coklat said...

@...Minah BluR...

a'ah.. kengkadang sang lidah ni cakap main lepas je, tu la kita mesti guna otak sebelum sang lidah tu bertindak..hehehe

Penggemar Coklat said...

@ nabilah

yup2x.. betul3x..

=)

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat