Thursday, November 29, 2012

Lost

Assalamualaikum & have a nice day :))

Im admit it that sometimes I felt lost.. If that happen I hope u will help me find the way and make me wake up! Heee :D

Choco notes: starving x__X

Tuesday, November 27, 2012

Kenangan

Assalamualaikum dan salam sejahtera :))

Ni kenangan masa kena cacar.. Ahaks :p


Nota coklet: kecik gila ubat ni :fuh

Sunday, November 25, 2012

From: Dato' Prof Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar

Assalamualaikum dan salam sejahtera :))



I want to share a very interesting note from my facebook. Let me know what do you think. Do we have many like that among us?

"Bila kamu jumpa seseorang yang terlalu ambil berat soal gossip & cerita2 negatif berkenaan seseorang, ataupun buat cerita fitnah, JARAKKAN dirimu darinya kerana dia sebenarnya manusia kurang bahagia (kecuali jika ingin membantunya).

Mungkin bahagianya terletak pada mendengar cerita2, berfikir mendalam tentangnya & bertanya sana sini mencari info yg tiada perlu. Sangat " kaipo"

Dia sebenarnya seorg gila dan psycho.Sedangkan sepatutnya banyak sekali tugasan dan kewajiban lain yg perlukan keutamaan utk dilunaskan.

Kalau ada org spt itu yg suka taburkan fitnah atau buat cerita atau bawa cerita tanya diri anda.
1. Kenapa dia cakap begitu? Mungkin dengki atau dendam kerana tak dpt sesuatu.
2. Mungkin dia hendak sesuatu?
Mungkin dgn taburan fitnah, dia boleh rampas sesuatu.
3. Adakah dia gila dan tak waras.

Atau " all the above"

 Masalah lebih besar adalah bila kita tanpa selidik terus percaya. Kita yg kena psycho. Org yg "intelligent" maksudnya yg berakal akan tanya dan gunakan logik. Org yg terus percaya adalah org yg ....."





nota coklet: just sharing from ipad ayahanda

Sunday, November 18, 2012

Jaga Perhubungan

Assalamualaikum & salam di hujung minggu :)



Masa terkenang-kenang zaman persekolahan, teringat ada sorang kawan ni suka sangat bcerita tanpa henti. Cerita of course la melalut-lalut tapi layan jerr..hahaha tapi kalau dia tidak ada rasa sunyi pula. Yang bestnya cerita dia tu semua tu mitos2x yang direkanya sendiri[secara spontan] dan tidak menyentuh pasal sensitif atau mengumpat tak tentu hala. Aku kagum dengan kebolehan kawan aku tu yg terer mereka cerita tp dia tidak salah menggunakannya. Ada spesis yg aku jumpa sudahla dia dipercayai untuk tempat luahan tp menyalah guna kepercayaan tu. Menceritakan hal peribadi orang lain dgn versi sendiri & ditokok tambah menjadi sebuah cerita yg `cantik'.

Banyak perlu dijaga untuk menjaga sesuatu perhubungan.. Misalnya berdiam diri lebih baik dari berkata-kata. Biasanya aku akan berpura-pura tidak tahu akan keburukannya sebab manusia tidaklah sempurna.. Buat apalah mau sibuk mengungkit kisah hidupnya atau mencari keburukan dia. Manusia boleh berubah, doakan yg terbaik sahaja untuk mereka :)

Kita juga bertanggungjawab menegur untuk menyedarkan seseorang. Memang kita seboleh-bolehnya mahu menggembirakan rakan sejati dengan kata-kata yang indah didengar. Tetapi, kita boleh memarahinya atau menegurnya walaupun menimbulkan kemarahannya jika meninggalkan suruhan agama iaitu menunaikan apa yang disuruh dan meninggalkan larangan. Dalam perkara ini anda tidak boleh berdiam diri malah berdosa jika tidak menegurnya. Walaupun teguran anda mungkin menerbitkan rasa marah dalam hatinya, anda harus tidak mengendahkannya. Walaupun boleh mengeruhkan suasana tetapi faedahnya amat besar.

Sebagaimana kita memelihara lidah kita juga perlu memelihara hati daripada segala sangkaan buruk terhadap sahabat. Sangka buruk ialah sifat keji dan sentiasa menganggap apa sahaja yang dikerjakan oleh sahabat kita itu menuju keburukan. Jika memang dengan jelas perbuatannya itu ke arah keburukan sebaik-baiknya kita anggap dia terlalai atau terlupa agar kita terhindar daripada sangka buruk. Jadi menutup keburukan-keburukan orang lain dan pura-pura tidak Nampak atau tidak tahu mengenai keburukannya itu adalah sikap terpuji. Tidak akan sempurna iman seseorang muslim itu, selagi ia tidak mencintai diri saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri.


"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah di antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya menggagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering, dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur; Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras (berat), dan keampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu." surah Al-Hadid






nota coklet: sebab pengaruh, jerat, kekejaman dari 'kawan' pada masa lalu buat aku _________________ [isikan dgn jawapan yg betul]

Friday, November 16, 2012

Penyakit yang ditunggu

Assalamualaikum dan salam sejahtera :))



akhirnya setelah 22tahun, akhirnya terkena pun penyakit yang aku takuti dan geruni..aisyehmen..hahaha mula-mula my little sister kena sebab berjangkit dengan kawan tadikanya.. masa tu aku pasrah sudah, kalau terkena terima ja. Kalau kena, rezeki dan kalau tidak kena pun rezeki..hehe lepas laila(little sister) sembuh, beberapa hari kmudian adik aku yg seterusnya lagi kena, smpaila beberapa hari dia telah sembuh baru barulah aku terjangkit.. lamaaa benor menunggu terjangkit.. XD

siapa yg pernah cacar mesti faham apa yang aku sedang alami..huhu tapi bersyukurla kena juga, susah juga klu sudah tua-tua baru kena.. *actually sekarang pun tua sdh..hahaha






nota coklet: best juga kena cacar ni..hehe mencabar jiwa dan raga

Thursday, November 15, 2012

Tidak Mahu Hipokrit Akhirnya Menambah Dosa

Assalamualaikum w.r.t :))



"buat apa saya nak hipokrit! saya memang jenis yang tak pakai tudung pun! inilah diri saya yang sebenar! buat apa nak berpura-pura.. orang yang pakai tudung tu pun bukannya baik sangat!"

"jika sesuatu hujah tu dari seorang yang fasik, semestinya hujahnya rapuh. sebab yang menjadi inspirasi bagi orang fasik ialah syaitan.. dan tipudaya syaitan sangatlah lemah.."


cadangan: soal balas dia dengan ajukan pertanyaan.. siapa yang kata bahawa lebih baik tak pakai tudung tapi jujur daripada pakai tudung tapi hipokrit? ulamak mana yang kata? kitab mana? guru mana? kalau dia tak boleh nak jawab maka teranglah ulamaknya ialah syaitan.. kitabnya ialah syaitan dan gurunya ialah syaitan!

sumber [KLIK] & lebih mendalam di sini [KLIK]





berhati-hatilah para wanita and gegurls di luar sana.. karang tidak pasal-pasal masuk laman ni..huhu [KLIK]





nota coklet: segala keburukan yang dilihat pada orang lain maka itu juga kelemahan kita.. jom bermuhasabah diri sendiri ^_____^

Wednesday, November 14, 2012

Wordless Wednesday #10

Assalamualaikum & salam sejahtera :))




Abc buah milotum & abc buah.. Made from Tawau =)


Abc buah milotum: pelbagai jenis buah tmsk kelapa + milo + nestum
Abc buah: buah2an ja









Nota coklet: macam2 lagi jenis abc tau..hehe cedapp

Thursday, November 8, 2012

apakah ???

assalamualaikum & salam sejahtera :))



The only thing worse than a liar is a liar that's also a hypocrite!







nota coklet: arghhhh... berusaha menyiapkan kerja2 yg berlambak.. :X

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat