Friday, March 18, 2011

Bercerita Tentang Kubur

 
 Kubur orang Islam di Malaysia. Bentuk batu nisan melambangkan sama ada si mati dahulunya lelaki atau perempuan.

 
Kubur adalah tempat di mana jasad, biasanya manusia ditanam. Selain jasad, kubur biasanya mengandungi objek yang menjadi petunjuk penting bagi menentukan corak kehidupan dan kebudayaan bangsa yang dikuburkan itu. Kubur merupakan sumber maklumat kebanyakan kebudayaan silam yang penting disebabkan bukti-bukti lain telah lenyap ditelan zaman.





Pusara kuburan yang dilarang agama

Hakikat yang tak dapat ditolak, pusara ni semua memang sangat cantik. Malah teramat-amat cantik. Tentu ada antara kita yang yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah meninggal nanti. Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram? Baca artikel di bawah.


Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam:

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

wALLAHua’lam..

sumber : Oh! Islam










sebenarnya saja nak buat entri pasal Kubur sebab tadi cek en.nuffnang tu, rangking tertinggi orang godek2x kat bl0g ni pasal kubur..hohoh janji korang tak search benda blue dah la >.<


sila Klik untuk tumbesaran..hehe








nota coklet : baru hari ni tau aku dapat masuk en.Nuffnang tu dari hujung bulan lalu. Pikirkan biul dah..muahahahaha









4 insan doakan kebahagiaanku:

fRaMe+LenSeS said...

wahh.. perkongsian yang baik.Nadh dalam mood mati sekarang ni. maceh tau. ;)

Biey said...

thanks share info nie.. rasa seram pun ada sket nie..

syuwai said...

@ frame

thanks + sama2x ^^

syuwai said...

@ Biey

mengingati mati tu sesuatu yG baik ^^

 

Copyright © 2011 Reserved to Bukan Cerita Tentang Coklat Design with love by CikBulat